ВОКАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО
ЗМІСТ
ВСТУП
ЖАНРИ В МУЗИЧНОМУ МИСТЕЦТВІ
ЗАСОБИ МУЗИЧНОЇ ВИРАЗНОСТІ
ВОКАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО
ЖАНР
ВОКАЛЬНА ТА КАМЕРНА МУЗИКА
ЖАНРИ ВОКАЛЬНОЇ МУЗИКИ(ЕЛЕГІЯ,ГІМН)
М.ВЕРБИЦЬКИЙ
СТУДЕНТСЬКИЙ ГІМН
ОРАТОРІЯ
Г.Ф.ГЕНДЕЛЬ
СЕРЕНАДА
Ф.ШУБЕРТ
ПІСНЯ
Романс,балада,вокаліз
Хорова музика(ораторія кантата)
Д.Бортнянський
Літургія
Українська хорова культура
Хоровий концерт
Реквієм,кантата
М.Лисенко(кантата «б’ють пороги»
І.Дунаєвський
Л.Утьосов
Л.Дичко
Естрадна пісня.барди.
В.Висоцький(пісня про друга)
Зірки світового джазу(Е.Фіцджералд,Е.Піаф,М.Матьє)
Джо Дасен,Квін,Е.Преслі,Бітлз.
Українська пісня.
М.Березовський,М Лисенко,П.Ніщинський
Симонічна сюїта Вериківського «веснянка»
М.Леонтович
К.Стеценко,Л.Ревуцький,П.Майборода
Н.Матвієнко,Тріо Мареничі,І.Білозір,С.Ротару,та сучасні виконавці.
Діалог музики і живопису
Класика вічна і мінлива
Напрямки музики масових жанрів
Звучання нової епохи
Історія музики та інструментів
Цікаві історії
Музичний словник
Усі види мистецтва служать найвеличнішому з них- мистецтву жити на Землі.
Бажаємо, щоб музика завжди супроводжувала вас по життю, щоб и мелодії та ритми торкалися струн вашої душі и, знаходячи в ній емоційний резонанс, допомагали зрозуміти себе і навколишній світ.
Якби все можна було б виразити словом музики не було б на світі.Нічо так не може виражати людські почуття як музика.Музика мистецтво динамічне,абстрактне і сприймається слухом..Якщо в малярстві –це кольори, в літературі –слово,у хореографії рух,то матеріалом музики є художньо організовані звуки.Музика проходить складний шлях від її творця до слухача.На цьому шляху є 1 первинний етап композиторський і вторинний виконавський.Мистецтво виконання втілює творчу інтерпретацію виконавцем авторського тексту.
Музична скарбничка
Небо, навчи людей радіти, тоді жити їм стане легше, — попросила якось Земля.— Добре, Земле, я подарую тобі зернятка прекрасних квітів, — відповіло Небо. — Сонечко зігріє їх, теплий весняний дощик напоїть, а ти допоможи їм вирости та розквітнути.Умита і зігріта Земля виростила всюди веселі різнокольорові квіти, але люди й не глянули на них. Вони блукали квітучими луками в пошуках їстівного коріння, і обличчя їхні, як і досі, були похмурими.— Квіти просто чудові, Небо, але люди думають лише про їжу і не бачать краси квітів, — зітхнула Земля.— У кожній квітці захована маленька непомітна радість. Треба показати людям велику радість, щоб вони розвеселилися, — задумливо промовило Небо і попросило сонце і дощик запалити в небі красуню веселку.Розкинулася над землею семиколірна веселка, але люди не помітили її. Вони повсякчас дивилися на землю, шукаючи їстівні рослини.— Веселко, невже люди ніколи не дізнаються, що таке радість? — із сумом міркувало Небо.Затремтіла веселка, задзвеніла, заспівала, і сім її різнокольорових півкругів перетворилися на сім різнокольорових ноток. Сплелися вони у веселі пісеньки, які полетіли навколо Землі. Першими підхопили пісні птахи. Люди підняли голови і прислухалися до співу. На їхніх обличчях з'явились усмішки. Несвідомо вони почали наспівувати, наслідуючи птахів, а потім дзюрчання струмка і шелестіння листячка.Увечері люди повернулися в печеру і запалили багаття. Раптом одна дівчина, у серці якої оселилася весела пісня райдуги, тихенько заспівала, а молодий мисливець на барабані почав відбивати ритм.Барабан звучав гучно і завзято — чимало людей підхопили веселу пісню і пішли в танок.Так люди навчилися радіти. Вони побачили, якими чудовими бувають квіти, почули, як дзвінко співають птахи, і самі навчилися співати. Жити людям стало легше, тому що пісня і музика дають людині силу та свободу
«Від дощу трави розквітають, від пісні — душа», — кажуть мудрі люди
Вокальне мистецтво
-це найдавніший спосіб виконання музики де художній зміст передається голосом,виконання може бути сольним ансамблевим з супроводом або акапельним
Прості вокальні жанри музики виникли, щойно людина навчилася спілкуватися з іншими за допомогою звуків. Багато з давніх жанрів вокальної музики живуть і нині — вони збереглися в побуті й мистецтві народів світу. До таких жанрів належить КОЛИСКОВА
Жанр —рід творів мистецтва, їхній розподіл за певними особливостями, що виявляються у змісті та формі.Музичні жанри поділяють на вокальні та інструментальні.За місцем та умовами виконання(камерна музика-в домашніх салонах,симфонічна в великих залах)
Вокальна музика та камерна музика (жанри) — призначена для виконання невеликим складом музикантів.До жанрів камерної музики належить пісня романс,арія серенада,баллада.До вокально хорової-хорової-кантати,ораторії.Спів поділяється на народний(передається з покоління в покоління і побудований на народно –пісенних традиціях,академічний(широкі можливості до в співі притаманна кантилена співак повинен володіти віртуозними пасажами проф..підготовленим.Естрадний(манера співу поєднана з технічними засобами компенсуючи збіднену манеру виконання.Для успішної кар’єри співака має зовнішність та акторські здібності.
Елегія — жанр вокальної або інструментальної музики; твір задумливого, сумного характеру. -щоб передати ліричні роздуми чи сумні настрої, композитори нерідко створюють. Елегії,як музично-поетичний жанр він зародився у Стародавній Греції. Елегії були різноманітні за змістом: любовні, філософські та інші. Слово «елегія» перекладається з грецької мови як «жалібна пісня». У літературі елегія — це ліричний вірш споглядального змісту, нерідко з мотивами меланхолійних роздумів, розчарування. У музиці — це, зазвичай, невеликий за обсягом твір задумливого характеру таз плавною наспівною мелодією
Гімн — жанр камерно-вокальної музики; хвалебний твір урочистого характеру.Перші гімни виконувалися як молитовні піснеспіви у храмах Давнього Єгипту. Як поетична й музична форма гімн був поширений і в Давній Греції,Згодом гімни набули статусу офіційних музичних символів країн. Урочиста музика відображає духовність нації, а патріотичні тексти гімнів прославляють державу.
Михайло Михайлович Вербицький(1815-1870) — український композитор і хоровий диригент, священик, педагог. Народився в с. Улючі (Львівщина), у родині священика. У 10-річному віці М. Вербицький втратив батька. Від тоді долею Михайла та його молодшого брата опікувався далекий родич — єпископ Іван Снігурський. Він заснував музичну школу, де хлопець опановував композицію, співав у хорі, виступав як соліст Під час навчання у Львівській духовній семінарії М. Вербицький керував хором, учився грати на гітарі. Цей інструмент супроводжував його протягом життя. До нас дійшло тільки «Поученіє Хітари» — перший український посібник для самонавчання.Згодом М. Вербицький звернувся до релігійної музики. Композитор писав також неперевершену музику для театральних вистав на українських сценах. Так з’явилося понад 20 музичних вистав («Верховинці», «Жовнір-чарівник» та інші).
Гімн Гаудеамус(студентів)
Ораторія — жанр духовної музики; масштабний за змістом багаточастинний твір для хору, солістів й оркестру.Ораторія презначена для виконання без костюмів та дикорацій навдміну від опери.Перші ораторії виникли у храмах. При церквах існували спеціальні приміщення, де виконували музику. Деякі з них називалися капелами. Тут звучали музичні прославляння, які згодом перетворилися на великі хорові твори з релігійними сюжетами — ораторії.Одним із най відоміших творів західного хорового мистецтва є хор «Алілуя»- з тричастинної ораторії «Месія» німецького композитора Георга Фридриха Генделя. У християнстві Месія (Помазаник) — Спаситель, посланий Богом на землю. Текст для ораторії композитор узяв із англомовного перекладу Біблії.
Георг Фридрих Гендель:
«Мені було дуже шкода, коли б моя музика лише розважала слухачів: я намагався зробити їх кращими»
У музичному мистецтві існують близькі жанрові «родичі» романсу. Найвідоміші з-поміж основних його різновидів — серенада, елегія, балада.
Слово «серенада» походить від італійського «вечір». «Аль серено» («на відкритому повітрі») — саме так називали теплу вечірню погоду, коли під вікнами прекрасних панянок звучали пісні закоханих у них юнаків. Літніми вечорами вулиці італійських та іспанських міст наповнювач и ся мелодіями серенад. Кожен виконавець намагався вразити дівчину своїм гарним голосом, умінням грати на мандоліні, лютні або гітарі, а також композиторським і поетичним талантом. Дівчина могла як закохатися в голос виконавця, так. і залишитися байдужою до нього. Тож серенада — це ніби «музична маска», під якою приховувалося справжнє обличчя юнака.Серенада — різновид романсу; твір, який виконується в супроводі лютні, мандоліни чи гітари під вікнами дівчини ввечері або вночі.
Ф. Купер. Венеціанки, що слухають серенаду
«серенада — струнно-щипковий інструмент у народів Стародавнього Єгипту, Індії, Китаю, Греції. Араби називали лютню «королівським інструментом». Вони привезли її в Іспанію, звідки інструмент поширився
Франц Шуберт:
«О фантазіє! Ти найбільший скарб людини, невичерпне джерело, з якого п’ють як художники, так і вчені!»
…«Мені, хлопче, люба краса твоя!
З неволі чи з волі візьму тебе я
«Мій тату, мій тату, він нас догнав!
Ой, як болюче мене він обняв!»
Батькові страшно, батько спішить,
В руках його хлопчик бідний кричить;
Насилу додому доїхав він,
В руках уже мертвий лежав його син.(Гете.»лісовий цар»)
Франц Шуберт (1797-1828) — австрійський композитор, автор близько тисячі музичних творів, серед яких понад 600 пісень.
Пісня-
супроводжує людину завжди — і в радості, і в смутку. В усі часи пісні із життєстверджувальними й піднесеними інтонаціями підбадьорювали захисників своєї Вітчизни, які вирушали в бій з ворогом. Піснями в мажорному ладі й запальними танцями супроводжували ся народні й сімейні свята, гуляння тощо. Сьогодні неможливо уявити народ, у музичній скарбничці якого не було б пісень, створених його предками. Адже, окрім надзвичайної мелодійності, народна пісня сповнена мудрості, у ній закладена історична пам'ять.Античним поетам пісня завдячує у різновиді елегії,гімн,культова,застольна та пісня про кохання.Творцями середньовічної пісні-канцони,альби,балади серенади рондо були(трубадури,трувери.В епоху Просвітництва виникає пісня-романс,а пісенні жанри широко використовуються в опері.Далі розвиток пісні продовжують співаки-барди,шансоньє-що створюють мелодії то слова.Під час опитування музикантів і критиків журнал»Ралінгстоун»визначив 500 кращих пісень найстаріша пісня 1948р »Ралінгстоун-Мегі Вотерса, пісні гуртів Бітлз.та твори Е.Преслі,Б.Ділана
Романс
Романс — жанр камерно-інструментальної музики; вокальний ліричний твір, який виконується в супроводі музичного інструмента.Згодом форма романсу ускладнилася, виникли його різновиди: серенада, елегія, балада тощо. Початок розквіту цього жанру припадає на першу половину XIX ст., коли зацікавлення ліричним мистецтвом було надзвичайно високим. Тоді свої невеликі вокальні шедеври створювали австрійський романтик Франц Шуберт, російський композитор Михайло Глинкатаінші. Чимало романсів — це ліричні замальовки, у яких композитори передають свої настрої, думки, враження, мрії. Єдність слова і музики — найважливіша ознака романсу. Значення інструментального супроводу також важливе: він допомагає глибше розкрити поетичний образ.
Балада — різновид романсу; вокальний або інструментальний твір романтичного змісту, насичений яскравими, часто фантастичними образами.Балади виконувалися поетами-трубадурами. Слухачі звертали увагу не на музику, а на вірші, у яких ішлося про надзвичайну подію. Так жанр балади перемістився в літературу: у віршах також збереглася наспівність ритму. Згодом балада відродилася як інструментальний жанр музичного мистецтва.Музика балади розгортається послідовно, відображаючи розвиток сюжету поетичного тексту у вокальних зразках або відповідно до задуму в інструментальних творах.
Вокаліз- музичний твір без слів для виконання голосом у супроводі муз.інструмента або оркестру.
Хорова музика
Хорова, музика завжди відігравала важливу роль у духовному житті людей. У давнину при монастирях існували співочі школи, діяльність яких сприяла поширенню хорового мистецтва, розвитку багатоголосного співу
Українська хорова культура формувалася впродовж століть і досягла високого художнього рівня. До золотої скарбниці українського музичного мистецтва увійшли хорові твори Дмитра Бортнянського, Максима Березовського, Артема Веделя, Миколи Лисенка, Кирила Стеценка, Олександра Кошиця та інших. Здавна хоровий духовний спів разом з монументальним живописом й архітектурою особливим чином поєднуються і взаємодіють між собою. Такий синтез мистецтв потужно впливає на внутрішній стан людини, пробуджуючи в ній глибокі почуття.Нерідко під час прослуховування духовної музики в уяві виникають образи, так чи інакше пов'язані з величчю храму. Коли ж ми споглядаємо ікони, мозаїки, фрески, то ніби чуємо неперевершений хоровий спів.1 в Україн професійний хор був створений Г.Верёвкою. «Древо» 1 в Україні київський гурт що виконував народні автентично-фольклорні пісні 1 засновник традицій автентичної музики.
Колись у спеціальних церковних приміщеннях — каплицях-капелах — розміщувався чоловічий хор,який співав без супроводу музичних інструментів. Згодом словом «капела» почали називати не лише каплицю, а й ансамбль музикантів, які співали в ній. Пізніше ця назва поширилися й на інструментальні ансамблі. Нині, коли говорять, що хор співає а капела(тобто «як у кал елі»), ідеться про спів без інструментального супроводу.Головне богослужіння в католицькій церкві називається месою. Вона присвячена споминам про Ісуса Христа і виконується хором у супроводі музичного інструмента органа.
Дм.Бортнянський (1751-1825)
Літургія — жанр духовної хорової музики, що виконується акапела.Великого поширення в українській культурі набув жанр хорового концерту. Духовний концерт № 15 «Придіте, воспоєм» Дмитра Бортнянського — один з най кращих творів у хоровій спадщині композитора. Він складається з трьох контрастних частин, кожна з яких зворушує своєю яскравістю і самобутністю.
Хоровий концерт — жанр духовної музики; багаточастинний акапельний твір, в основі розвитку якого лежить зіставленн
співацьких голосів (партій).
Одним з найдавніших жанрів духовної музики (понад півтори тисячі років) — є реквієм.
Реквієм(спокій) — жанр духовної музики; заупокійна меса.Таку назву меса отримала відповідно до першого слова своєї початкової частини: «Вічний спокій даруй їм, Господи» («Requiem aeternam dona eis, Domine»). Згодом реквієм перетворився на самостійний музичний жанр» Так стали називати багаточастинний твір скорботно-піднесеного характеру для хору та оркестру.
Кантата — жанр вокально-хорової музики; великий твір для хору, соліста й оркестру.Зазвичай, усі частини кантати поєднані між собою спільною ідеєю, кожна з них послідовно розкриває ту саму тему. Виражальні засоби музичного мистецтва та літератури, поєднуючись і взаємодіючи між собою, дають змогу авторам кантати (поетові й композитору) яскраво та різноманітно втілити свій задум.
Микола Лисенко
«Я чую музику, в шелесті подиху вітру, у співі птахів, у теплих сонячних променях, у шуму хвиль, у суворих обрисах архітектурних ансамблів, у чудових полотнах живописців...»
Леся (Людмила) Василівна Дичко (1939 р. н.) — одна з найвідоміших сучасних хорових композиторів України. її твори звучали на хорових фестивалях, конкурсах та в концертних програмах багатьох країн світу.
Народилася в м. Києві, з дитинства захоплювалася музикою. Найулюбленішими уроками Лесі у школі були історія й література, тому й не дивно, що вона писала музику до віршів. Закінчила Київську консерваторію імені П. І. Чайковського.Композиторка написала багато опер, симфоній, кантат, ораторій, літургій і творів для фортепіано. Творчі уподобання Л. Дичко поповнюють хорові концерти, що виявляють іще одну грань її таланту — потяг до живопису, скульптури, архітектури й самобутності культур рідної України та інших країн. Ідеться, зокрема, про хорові концерти «Край мій рідний» на вірші Бориса Олійника та Степана Жупанина, «Французькі фрески», «Іспанські фрески», «Швейцарські фрески». Найулюбленішими жанрами Л. Дичко можна вважати хорові, адже саме в них композитор розвивала унікальну традицію української духовної музики.Сьогодні Л. Дичко як член журі бере участь у багатьох конкурсах і фестивалях, зокрема хорового конкурсу ім. М. Леонтовича та Всесвітнього хорового конкурсу сучасної музики в м. Дебрецен (Угорщина). Ім’я Лесі Дичко широко знане у світі, а її творчість належить до найкращих надбань сучасної української музики.
Слово «естрада» з французької означає «поміст для виступу артистів; вид мистецтва». То ж про які мистецтва йдеться? Сьогодні естрада охоплює різні жанри музичного, танцювального й ораторського мистецтв. На естрадній сцені нині можна побачити концертно-видовищні виступи співаків, музикантів, танцівників, гумористів і сатириків тощо.
Естрадна пісня — жанр сучасної музики; популярний вокальний твір, призначений для виконання на естраді.Особливістю естрадних виступів є те, що вони недовготривалі, на відміну від театральних спектаклів чи концертів класичної музики, і передусім мають на меті розважити глядачів, подарувати їм гарний настрій і викликати позитивні емоції. Тому й не дивно, що цей вид сценічного мистецтва настільки популярний у всьому світі. До того ж естрадна пісня чи танець не потребують завчасної підготовки слухача або глядача — естрадний номер достатньо зрозумілий і легкий для сприйняття. Та й насолодитися виконанням твору можна не тільки в концертному залі, а й удома — подивитися його по телебаченню чи послухати по радіо.Щороку в багатьох країнах світу відбуваються фестивалі й конкурси естрадної пісні та музики, під час яких можна почути народні й авторські пісні у виконанні як нових співаків, так і відомих артистів. У пісенних конкурсах беруть участь і дорослі, і діти, а журі визначає серед них найкращих. Іноді до цього долучаються глядачі, які шляхом телеголосування обирають співака, котрий полонив їхні серця.
Бардами називали мандрівних поетів-співаків у кельтських племен, які проживали переважно на території сучасної Ірландії, Уельсу і Шотландії. Вони у своїх піснях прославляли народних героїв.У середньовічній Європі таких співаків називали по-різному: жонглерами, трубадурами, менестрелями, шпільманами, труверами, мінезингерами, а в Давній Русі — скоморохами.Сучасна авторська пісня зародилася у другій половині XX ст. і швидко поширилася серед різних верств населення. Вона активно розвивалася у творчості Юрія Візбора, Булата Окуджави, Володимира Висоцького та інших. Виник особливий герой авторської пісні — романтик, лірик, мрійник, мандрівник з рюкзаком чи гітарою за плечима. У стародавні часи у скандинавських країнах барди жили при дворах правителів і користувалися великим авторитетом. Під час визвольної боротьби ірландські барди були носіями національної ідеї. Вони були не лише музикантами, а й висококваліфікованими поетами, зналися на історії та традиціях місцевості, де проживали. При дворі короля або правителя барди виконували низку обов'язків: були літописцями і сатириками, вихваляли своїх господарів і критикувати їхніх суперників.Час від часу відбувалися збори бардів, на яких нагороджували за кращі пісні, музичні твори і гру на інструментах. Барди співали і декламували вірші у супроводі арфи — стародавнього кельтського струнного інструмента. Тому й не дивно, що на гербі сучасної Республіки Ірландії зображено саме цей інструмент, який є символом ушанування мистецтва бардів.
Володимир Семенович Висоцький (1938-1980) — російський актор, поет, автор-виконавець пісень. Народився в сім’ї військового, уродженця Києва. Мати — перекладач з німецької мови. Раннє дитинство минуло в московській комунальній квартирі, життя в якій він відобразив у своїх співочих поезіях. Відвідував драмгурток у будинку вчителя. За два роки вступив до Московського інженерно-будівельного інституту, але залишив навчання після першого семестру. Студентські роки минали на акторському відділенні Школи-студії МХАТ. Після закінчення працював у Московському драматичному театрі ім. О. С. Пушкіна. У ці роки починає писати пісні, зокрема для кінострічок.У 1964 р. поповнив акторський склад Московського театру драми та комедії на Таганці, де пропрацював до кінця життя. Цікавість до авторської пісні з’явилася в нього після знайомства з творчістю Булата Окуджави, якого Висоцький вважав своїм учителем.
«Треба працювати!» — ось життєве кредо Висоцького. Якби це було можливим, він працював би цілодобово. Можна стверджувати, що в кожній його пісні — правда життя.В. Висоцький виконував пісні під акустичну семиструнну гітару, але до бардівського руху себе не зараховував. Як композитор і поет, В. Висоцький написав понад 100 віршів, близько 600 пісень, зокрема, пісні до музичної казки Льюїса Керрола «Аліса в країні чудес».
Мірей Матьє
QUEEN
Ч
БІТЛЗ
УКРАЇНСЬКА ПІСНЯ
М.Березовський(1745-1777)
Його імя поряд з іменем Моцарта викарбоване на дошці почесних студентів Болонської академії.Сповнений творчих надій він повернувся на батьківщину і зіткнувся з байдужістю чиновників і безнадійністю.Життя його трагічно обірвалося на 32р-коли композитор був у розквіті сил «Достойно есть».
М.Лисенко
-протягом усього життя збирав український пісенний фольклор творчо застосовував його у власній музиці сягнувши справжніх духовних вершин українського народу.Хор «туман хвилями лягає» з 1 дії опери М Лисенка «утоплена»-розкриває нові грані тв.-і композитора.Написана в народно-підголосковій манері широка задумана мелодія твору у виконанні парубків поєднується з піснею «Ох і там за селом-виноградом»-дівоча танцювальна пісня-це поетична картина літньої ночі.
П.Ніщинський «вечорниці»(Дівчата і парубки)укр.фольклор
обряди, пісні,танці.»Зоря з місяцем» «Добрий вечір пані-матко»хор хлопців»віють вітри ще й буйнесенькі»
Симфонічна сюїта Вериківського «Веснянка» починається мелодією старовинної пісні «Із-за гори чорна хмара,за горою синя»-сурова тема,яка спиймається як вступ-закликдо свята весни» 2-ч контрастна і примхлива за ритмом «царівно ми твої гості»дзвони бубна підкреслюють граціозність.3ч-ніжна мелодія «ягілочки» 4ч-«весна-веснище старовинна пісня вик.-ть духові плавна мелодія.Зак-я сюїта масовим танцем «зелений шум»-яскрава картина дівочих танків.
Серед славних діячів української музичної культури яскраво вирізняється незвичайно життєвою долею і напрочуд самобутнім талантом
М.Леонтович
(1877-1921)
Народний вчитель з Поділля музикант –самоук-він сягнув вершин світового музичного мистецтва і сказав у ньому своє дзвінке і вагоме слово глибоко розкрив широку співочу вдачу свого народу.Центральне місце в спадщині композитора посідають хорові обробки пісень.»Козака несуть»-3ч. твір 1- натовп людей що схиливши голови провожають в останню путь свого героя-низький регістр басів.2-плач молодої дівчини що втратила милого-музика сповнена драматичного звучання відчай,біль.,і знову чути головну тему що наближається.
Дударик-дитяча пісня про дідуся –дударика після смерті якого залишилася сирота –супутниця дуда квінтові звуки басів і тенорів імітують дуду.Одночасно сопрано і альти співають просту пісеньку всього на 1 такт-звучання свіже і радісне.
Щедрик-найвидатніший зразок українського фольклору-оспівується побажання добробуту,ородинного щастя.Мелодію твору становить 1-тактний на 4 звуки мотив в обсязі м3.на розробці якої побудований увесь твір.Музика хору витончена вигадлива за візерунком красива звукова мережка ніби виткана поетичною рукою народного майстра,динамічні та темброві барви.
-основу спадщини митця складають неперевершені обробки нар пісень для хору.найвідоміші з них «козака несуть» «дударик».Завдяки «щедрику» Леонтович став найчастіше вживанішим композитором в світі.Твір відомий у світі як «колядко дзвонів».Коли американські космонавти вперше вирушили в міжзоряний політ з-поміж творів взяли «щедрика»Всі країни світу співають цей твір.
Опера Леонтовича «На Русалчин Великдень» основана на народних павідях про русалок.(козак що відбився від загону блукає в місячним сяйві над Дніпром –тонок русалок---зустріч –загадки---молода русалка рятує козака. М.Леонтович-хорова поема
«льодолам» втілює образ весняного пробудження могутнього Дніпра що уособлює силу народу і його прагнення до свободи.Леонтович-майстер хорового письма,він підніс українську народну пісню до вершини світового музичного мистецтва.природнє поєднання яскравої національної самобутності з витонченістю і досконалістю художньої форми характеризує композитора як 1 з найталановитіших синів народу що віддав йому своє палке серце,мудрий розум і прекрасну душу митця.
іХорова поема Стеценка «Сон»
етапний твір в українській музиці поч..20ст.В ній втілена нова для музичного мистецтва того часу образна сфера-образ політичного в’язня борця.Ідилічні картини далеких рідних місць розбиваються об камяну стіну тюремної дійсності.
Хорова поема «Хустина»Л.Ревуцького-
це 1 з найкращих хорових творів це 1 частинна поема окремі розділи якої утворюють цілісну композицію.У 2-х сольних номерах подана характеристика головних героїв поеми-молодої дівчини та її коханого бідного чумака.Дівчина з нетерпінням чекає милого вишиває хустку-її лірична схвильована оповідь забарвлена світлими тонами.Соло чумака-відмінна лірично-схвильована мелодія гостро драматична.Присутній зв'язок з народно-пісенними елементами,національні риси.Коментує події хор.Чумак в дорозі захворів і помер а дівчина пішла в черниці.
П.Майборода
написав музику до багатьох кінофільмів «долина синіх скель»Його дума «кров людська не водиця»з кінофільму.Імпровізаційно- речитативний характер мелодики,довільність і залежність музичного ритму,образи- символи,супровід бандури-наближує музику до народних дум.
то
«Кожен знаходить в музиці нові смислові і звукові інтонації,теплі барви образної гами.її сила в емоційній правдивості.музика знаходить найкоротші шляхи до людських сердець.»
С.Вакарчук(лідер групи Океан Ельзи поеднали елементи поп-року,рок-н-ролу(альбом Глорія)
П.Маріа(Його прекрасні інтарпритації популярних хітів зберігають всю пристрасть і глибину оригіналів, його иузика є неповторна і немає вікових і часових обмежень)Стиль аранжування-це синтез традиційних звуків новітніх технологій електроінструментів.)П.Маріа грає Шопена,Баха…)
Ф.Лей(фільм Едіт і Марсель)
Пінк –Флойд-продовжувачі традицій «бітлз»-піонери «арт- року» і «прогресив –року»-поєднання «психоделік-року»(Роджерс Уотерс) «долина»-«трубач біля воріт зорі» «мати з атомним серцем»
Елла Фіджеральд-джаз-вокалістка(Хелов -Доллі)
С.Ратару(фільм-«Червона рута»-гурт смерічка)
В.Івасюк-орфей синіх гір.(Крило стає крилом тільки під час лету)
Р.Паулс-пісні для відомих зірок естради(мільйон алих роз,листя жолтые,старинные часи,без меня)
А.Пугачова мега зірка російської естради,композитор(державний орден за заслуги)
Музика-це мистецтво яке існує під час виконання і якщо її не записати вона зникне.
Обробка-це видозмінення музичного твору шляхом використання різноманітних засобів музичної виразності
Діапазон професійного співака 2.5 октави,рок-співак Фреді Меркурі володів 3 октавним діапазоном а перуанська співачка Ула Сумак 5 октав.діапазон летючої миші 7 октав а дельфіна 12.
ДІАЛОГ МУЗИКИ ТА ЖИВОПИСУ
«Мої думки — фарби, мої фарби — наспіви.
Музика нерідко надихає художників і скульпторів на створення портретів музикантів-виконавців, натюрмортів із музичними інструментами, картин із музичними назвами: прелюдія, соната, симфонія, ноктюрн, фуга тощо. У такий спосіб вони створюють образи МУЗИКИ. І навпаки мотиви й особливості просторових мистецтв проникають у музику: виникають звукові «портрети» і «пейзажі» — фортепіанні акварелі, етюди-картини або симфонічні ескізи, фрески.
Клод Дебюссі, Симфонічна сюїта «Море»(II частина — «Гра хвиль»).
Виконання музики Скрябіна з ілюстраціями Кандінського«Щастя з нами»
Василь Кандінський у своїх живописних композиціях утілював «звучання» кольорів і форм, порівнюючи їх із музичними тембрами («Контрастні звуки», «На концерті»). Ці твори митця заворожують своєю загадковістю, пробуджують творчу уяву.
Течії й напрями всіх видів мистецтв справляють вплив і на розвиток музичної культури. Наприклад, європейська симфонічна й камерна музика, яка виникла в середні віки як супровід для богослужінь, починаючи з епохи Відродження відчула на собі вплив ідей гуманізму, бурхливі пори ви бароко, строгість класицизму, а також вплив реалізму, символізму, імпресіонізму. Музична творчість в значній мірі залежить від духовного життя суспільства.
Класика, вічна й мінлива.
ХІХ – ХХ ст.. Композиторів не задовольняють старі творчі методи й прийоми, бажання справити сильне враження на слухача призвело до того, що гармонічний початок втратив важливість. Оновлення музичної мови почалось ще в творчості Ричарда Вагнера ( 1813 – 1883 - він широко став застосовувати диссонанси – це придавало його музиці схвильоване напружене звучання. творчість Вагнера справила великий вплив на композиторів - експрессіоністів Ріхарда Штрауса і Гюстава Мюллера, їх музика сповнена трагізму і психологічної глибини.
В другому десятиріччі ХХ ст. в музиці виникла „Нова віденська школа” яку очолили Арнольд Шенберг і Альбан Берг – вони використовували всі звуки в межах октави – це дозволило створити по-справжньому емоційні твори.
Музична культура ХХ ст.. постійно зверталась до народної творчості (прославлені балети Стравінського „Жар – птиця”, „Петрушка” – в них використані не лише слов’янські мотиви, а також нові напрямки популярної музики – блюз, рок, фанн, реп і ін. В російській музиці успішно поєднували класичну музику і нові течії С.Рахманінов, А.Скрябін, Д.Шостакович, С.Прокоф’єв.
Напрями музики масових жанрів
Джаз – виник на рубежі ХІХ і ХХ ст. в результаті злиття елементів двох музичних культур – європейської і африканської.
Рок-н-рол – стиль популярної музики виник в 50-ті роки ХХ ст.. в США. Цей стиль сформувався з поєднання американського сільського фольклору (кантрі – ендвестерн) і негритянського музичного мистецтва (ритм – енд – блюз) Найвідоміший виконавець – Елвіс Преслі, він ввійшов в історію музики, як „король рок-н-ролу”.
Рок-музика –сучасна музика, яка виникла з пісенно – танцювальних жанрів негритянського міського фольклору в США в 30 р. ХХ ст.. Для рок музики характерне застосування електронної переробки і посилення звуку. Рок-музика відразу стала частиною молодіжної культури.
Рок-опера – в ній поєднуються різні жанри і напрямки (Ісус Христос – суперзірка)опера
Звучання нової епохи
Реп – ритмічна мелодеклагнація з фоновим електронним акомпонементом
Техно – виникнення музичної течії пов’язане з бурхливим розвитком сучасних технологій обробки звуку „В техномузиці класичні мелодії набувають нового звучання завдяки накладенню ритму і використанню складних звукових ефектів.
Рейв – від англійського rave – нісенітниця, стиль, в якому жорсткий і швидкий ритм, віртуозні гітарні соло і комп’ютерні звукові ефекти створюють неповторну мелодію.
Висновок: історія музики і музичних інструментів протягом століть була тісно пов’язана з розвитком техніки.
Прослідкуємо ще раз історичну вертикаль розвитку музичних жанрів та відповідних музичних інструментів:
1.Музика Стародавнього світу – інструменти й різновиди: (Арфа, кіфара, ліра) Музика залишається одноголосою.
2.Музичні напрямки і інструменти Середньовіччя (труба, флейта, бубен, барабан)
В ХІ с. італійський музикант Гвідо д’Ареццо розробив спосіб запису нот на нотному стані, який складався з 4 горизонтальних паралельних ліній. Він же придумав і назви нот : до, ре, мі, фа, соль, ля, сі. Так виникла мова музики з її трьома головними складовими: мелодією, ритмом і гармонією.
3. ХVІ – ХVІІ ст. смичкові музичні інструменти: найпопулярніший – скрипка, починаючи з ХVІ ст. скрипка розповсюдилась по всій Європі, в Італії виникли прославлені школи скрипічних майстрів: Гварнері, Аматі, Страдіварі.
Віолончель - великих розмірів смичковий інструмент.
Щипкові музичні інструменти: в ХVІ – ХVІІ ст.. найрозповсюдженіший щипковий інструмент – лютня; грі на лютні навчали юнаків і дівчат із заможних сімей.
В ХVІ ст.. на зміну лютні прийшла гітара.
Квартет ХVІ – ХVІІ ст.. складався з лютні, флейти, віолончелі й клавесину
ХVІІІ –ХІХ ст.
4. В 1709 р. італієць Бартоломео Крістофорс винайшов клавішний інструмент, який одержав назву „клавесин” з тихим і голосним звуком” – це було фортепіано. До кінця ХVІІІ ст.. фортепіано повністю витіснило клавесин.
Перші духові інструменти (флейта, кларнет, гобой, фагот) були дерев’яні.
В 1845 р. А.Сакс винайшов саксофон – металевий духовий інструмент створений за тим же принципом, що й дерев’яні.
Пізніше в симфонічний оркестр увійшли мідні духові інструменти (труби, тромбони, валторни)
Найбільший духовний інструмент – орган. Для того, щоб він зазвучав, потрібно повітря накачати в спеціальні ємності, а потім воно виходить через дерев’яні і металеві труби. Орган має кілька рядів клавіш для рук і багато педалей, які переключають регістри звуку. Найвидатніші органні твори написані Й.-С.Бахом.
ХХ ст.
1. В перші десятиріччя з’являються невидані раніше музичні інструменти: електрогітара – винайдена в США в 30-х роках; синтезатори звуку – вони самі по собі не є музичними інструментами, але при під’єднанні їх до традиційних інструментів змінюють їх звучання на тисячі ладів;
2. електроорган – дозволяє одержувати незвичайні поєднання звуків і нові звукові ефекти
Цікаві історії
Цікаві історії
МУЗИЧНИЙ СЛОВНИК
2. Соната – від латинського „звучати”. Це музичний твір для одного або кількох інструментів, що складається з кількох (3-4) частин. Класичний тип сонати склався в кінці ХVІІІ ст. в творчості Й.Гайдна та В.А.Моцарта.
3. Симфонія – від грецького слова „співзвуччя”; твір для симфонічного оркестру з 4-5 частин, розташованих за принципом контрасту й об’єднаних однією ідеєю.
Симфонія – вища форма інструментальної музики.
4. Концерт – віртуозне виконання твору для сколюючого інструменту (фортепіано, скрипки, флейти) з оркестровим супроводом.
Концерт – це також публічне виконання музичних творів.
1. Сюїта – кілька танцювальних п’єс, не призначених безпосередньо для танцю, різноманітних за змістом та будовою. Ці п’єси виконуються одна за одною. Сюїти компонуються для виконання на одному інструменті або оркестру.
Пісня – основний та найстародавніший жанр. Існує професійна та народна пісня. Це один з найулюбленіших музичних жанрів, наймасовіший та найдемократичніший.
Продюсер-особа яка здійснює організаційний фінансовий та художній контроль за постановкою спектаклю фільму виступів музикантів
Хор – вокальний твір, що виконується гуртом співаків. Суто вокальний хор (без музичного супроводу називається „хор акапелла”
Гімн – (від грецького слова „славити”, „хвалити”) – це величавий урочистий спів на чиюсь честь. Давньогрецькі гімни – урочисті пісні на честь богів переможців Олімпіади, воїнів – героїв (Учні дають відповідь на запитання, які бувають гімни в сучасному житті: гімн окремих країн, організацій, корпорацій, і т.п.)
Романс – невеликий вокальний твір для одного голосу з супроводом, котрий відрізняється від пісні складнішою формою та більшою роллю супроводу. Первісно романс означав пісню народного типу, що виконувалась іспанською мовою. У ХІХ ст. романс став одним із провідних та улюблених жанрів музичного вокального мистецтва.
Арія – розвинута закінчена вокальна п’єса для голосу – соло з оркестровим супроводом, як правило, це частина оперної дії, що передає внутрішні переживання та стан героя. В первісному значенні термін „арія” означав пісню, але з часом арія набула більш розвиненої та складної форми.
Опера – музично – драматичний твір, в якому актором не промовляють, а співають весь текст – поєднують сценічне мистецтво з вокальним. Опера має синтетичний характер: в ній поєднуються поезія, драматична дія, вокальна та інструментальна музика, жест, міміка. Головну роль в опері відіграє музика.
Ораторія і кантата – музично – драматичні твори концертного типу. Виникли на зламі ХVІ – ХVІІ ст.
Кантата – п’єса для одного голосу або хору з оркестром.
Ораторія – великий музично – драматичний твір для хору, співаків – солістів та симфонічного оркестру. На відміну від опери ораторія призначена не для театру, а для концертного виконання (без костюмів, декорацій, елементів танцю). Кантата має суто ліричний характер. Ораторія базується на драматичному сюжеті.
Реквієм – ( з латин. „спокій”) – це вокальний або вокально – інструментальний твір, присвячений пам’яті померлого, Спочатку це був жанр церковної музики. У ХVІІІ – ХІХ ст. реквієм стає концертом і набуває характеру цілком світського жанру.
\
Xx