Карл Орф (1895-1982)
Німецький композитор життя якого пов’язане з Мюнхеном.
Орф- це композитор який ішов абсолютно унікальним шляхом і започаткував напрямок-«неопримітивізм» Орф-театральний композитор,актор,драматург.Основні його театральні твори-сценічні кантати- де використовуються хор,солісти,оркестр.
«Розумниця»- п’єса для співаків і оркестру. «цар Едіп»,»Прометей»-пєси античного характеру.
«Шульверк»-5 томна праця де викладені педагогічні ідей що визнані у всьому світі.»Шульверк»-озн. навчати
Творчість Орфа розрахована на універсального актора,артиста якого Орф намагається виховати сам.
Кантата «Карміна Бурана» 1934-36р написана під час знайомства з танцівницею Доротеєю Гюнтер- яка могла перетворити музику в рухи тіла-«її танець я відчував як елементарний рух,але ж і я шукав елементарні музику. Двоє вони відкривають школу гімнастики і танцю.Вони не використовують музику минулого вони шукали елементарну музику і і музичне виховання.Орф заперечував співочу концепцію про формування- «так ти сам витвір мистецтва відкрий мистецтво в собі в своєму тілі. Мій Шульверк і моя композиторьська творчість походять з одного коріння.
Поєднання слова-звука-тіла-ця ідею Орф відчував як відкриття співзвучне духові часу.
ВИХОДИВ З ПОЧАТКІВ ПЕРВІСНИХ ЕЛЕМЕНТІВ МУЗИКИ-БАРАБАН,ФОЛЬКЛОР,РІЗНІ ФОРМИ ОСТИНАТО.
К.Орф. «Карміна Бурана»-обєднюючий образ –«колесо Фортуни»- що обертається.24 пісні-пролог,3-картини,епілог. Фортуна керує світом-це стофічна пісня сюжету немає і будується на алегоричному образі.
1ч.-пріма вере-весна,весняний настрій.
2ч.-в таверне.
3ч.-двір кохання.
«Карміна Бурана»- була поставлена в 33р в Франкфурті.
Ця музика була відкинута, і відносилася до небажаних творів.В40-х р.вона відновлена.Головна ідея-акторська гра,поетичність образів- це карнавальне видовище яке нагадує елементи Дягелівського балету.Відмова від дрібних деталей,рівномірний рух,що тримає в взірцевому порядку всю будівлю.Традиційнсть цього твору свідчить тиждень мистецтва в Мюнхені,де виконується і транслюється цей твір на площі.Карміна Бурана-це рукопис 13ст.який містить стародавні латинські тексти пісень вони різножанрові.Бура-це місцевість звідки вони походять.Колесо Фортуни- це улюблені алегоричні образи жанру «Мораліте».
А.Шенберг
Перша половина життя була пов’язана з Віднем останні 18р з Америкою.неотримав ніякої систематичної освіти з музик,займався самоосвітою.Ш.не тільки композитор алі і художник в сфері експресіонізму.В 1901-викладає композицію у школі Берліна- його учні Берг,Веберн,представники нововіденьської школи. Твори»секстет-«Осляна ніч» симфонічна поєма «Пелеас і Мелізандра»,камерно-сифонічні твори.Продовжував традиції німецької музики. 1-й період-тональний,2-й атональний. 1923р-теми чекання «Місячне Пєро»цикл для жіночого голосу і інструментального ансамблю.3-період додекафонний-12 тон.система 1951р.теоретичні роботи, статті, автор тексту до опери»Щаслива рука»Підручник-вчення про гармонію.1911р тональна музика переходить в атональну. Тональна музика насичена альтерованими і хроматичними елементами,а тональний центр завуальований,обертонів звукоряд.В музиці класичної доби дисонанс був підготовлений і вимагав розвязки тепер він не потребує ні підготовки ні розвязки. Емансипація дисонансу –ідеться про нову установку-до-мі соль –ля
До –мі#- соль -сі#
Атональна музика є класичною і вона нікуди не тяжіє.1942-мелодрама «тричі по 7»на вірші Альберта Жіро.Виконавці жіночий голос що використовується в манері «speech stimme»-розмова –спів.8-інвтрументів і 5 вокалістів кларнет,кларнет –бас,флейта,флейта-піколо,
ф-но,віолончель,скрипка,скрипка-альт.
«Місячне Пєро»Пєро –це персонаж вічно страдаючий і плачучий. Пєризм-напрямок у драматичному мистецтві що символізує- самотність приниження і не знаходить місці в суспільстві.Інші персонажі-Арлекін і Коломбіна.
Місяць невідємна частина романтиків,образ самотності,роздуми.
«Народжена болем кров»-смерть,туга,біль,страх,розчарування,марення.
У рецензії на берлінську премію автор називає Шенберга найжорстокішим композитором який встромляє ножі в живу плоть.Наступним етапом після «Місячного Пєро» Ш.-шукає закон інтуїтивно винайденої системи композиції.Пошуковий шлях-це метод що будується на естетиці уникнення.Чого треба уникати- хроматизму, виразних мелодій,вагнерівських гармоній,суб’єктивності,функцій гармонії,лейтмотивів.-все що було в минулому не повинно зявлятися.Головна увага це звуковисотність,метод композиції за допомогою 12 тонів(додекафонія) інтуїтивне уявлення про твір у цілому. Як ми бачимо у чорнових зошитах Бетховена-є 4 модуси серії—Оригінал
Ракохід
Інвентус(обернення)
ракохід-обернення
Він використовував структурно-логічні зв’язки,строї,темперація півтонова,лад-в7,м9,-і її горизонтальна проекція.